Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2014

Παρέμβαση του Συλλόγου Μηχανικών ΔΕΗ στη Βουλή



ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΕΗ
(Από τα αδιόρθωτα πρακτικά της συνεδρίασης της Επιτροπής παραγωγής και Εμπορίου στις 15/12/2013)

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΣΤΑΘΑ (Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών της ΔΕΗ Α.Ε) : Καλησπέρα σας, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, σας ευχαριστούμε για την πρόσκληση. Θεωρούμε ότι μπορούμε να συμβάλουμε σε μια διαδικασία για να μπορέσουν να αποσαφηνίσουν όλα τα ερωτήματα, που δημιουργούνται σε σχέση με το σχέδιο νόμου που αφορά την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ. Και φυσικά με το συνολικό σχέδιο, που αφορά την αποκρατικοποίηση και ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ.
 Για μας ο ΑΔΜΗΕ, αποτελεί μια στρατηγική εθνική υποδομή. Είναι θεμέλιο για τη Δημοκρατία, για την εθνική άμυνα, για την ασφάλεια της πατρίδας μας. Δεν είναι τυχαίο ότι, και στις δύο χούντες της 7ετίας πρώτα καταλείφθηκε το κέντρο ελέγχου ενέργειας, και μετά η Βουλή. Αυτός ο ΑΔΜΗΕ αυτή τη στιγμή έρχεται να περάσει σε χέρια ιδιωτών και είναι το πρόκριμα επί της ουσίας, για τη διάλυση της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας της ΔΕΗ.
Ας αναλογιστούμε λοιπόν, ποιες μπορεί να είναι οι επιπτώσεις. Επί της ουσίας αυτή τη στιγμή, δεν υφίσταται καμία τεχνοοικονομική μελέτη, για την επίδραση του σχεδίου στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, στη βιωσιμότητα του Ομίλου ΔΕΗ, στο κόστος της κιλοβατώρας, στην επιβάρυνση των καταναλωτών και της βιομηχανίας, στην επιδιωκόμενη ανάπτυξη της χώρας.
Αντιθέτως, υπάρχει πληθώρα εκθέσεων αναλύσεων, βιβλιογραφίες σε σχέση με τις επιπτώσεις των ιδιωτικοποιήσεων, και των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, και της απελευθέρωσης συνολικά στην Ευρώπη αλλά και οι επιπτώσεις που βιώνουμε στην ελληνική αγορά. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αυτό το οποίο αντιλαμβανόμαστε όλοι είναι ότι εκεί, που τα δίκτυα μεταφοράς έχουν περάσει σε ιδιωτικά χέρια, αυτό το οποίο έχει προκριθεί είναι η επισφάλεια σε σχέση με την αδιάλειπτη παροχή, αυτού του κοινωνικού αγαθού που οφείλει να είναι η ηλεκτρική ενέργεια.

Να θυμηθούμε παρακαλώ  ότι έχουμε δύο μεγάλα black out στην Ευρώπη, τα οποία προκάλεσαν εξαιρετικούς τριγμούς στις οικονομίες των χωρών, όταν για το Παρίσι από την Γερμανία μάλλον μέχρι το Μαρόκο, φτάσαμε το 2006 να γίνει ένα μεγάλο black out το οποίο έγινε γιατί, δεν υπήρχε εφεδρεία του συστήματος μεταφοράς της Γερμανίας. Γιατί η Γερμανία έχει ιδιωτικοποιήσει τα δίκτυα μεταφοράς της.
Ας θυμηθούμε επίσης, ότι αντίστοιχου προβλήματος και βάσης που έχει να κάνει πάλι με την επισφάλεια των δικτύων, λόγω έλλειψης επενδύσεων είχαν δημιουργηθεί και στις Σκανδιναβική κάποια χρόνια νωρίτερα. Το παράδειγμα της Αμερικής, είναι εξαιρετικά χαρακτηριστικό αλλά για τα δεδομένα της Ευρώπης, αυτό το οποίο έχουμε να πούμε είναι ότι υπάρχει αντιστροφή, και του κοινωνικού κλίματος.
Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν διάφορες διαδικασίες σε κοινωνική βάση κυρίως στη Γερμανία, που είναι προπομπός όλων αυτών των ιδιωτικοποιήσεων, στο οποίο οι πολίτες απαιτούν την επαναδημοτικοποίηση ή επανακρατικοποίηση των δικτύων. Χαρακτηριστική η περίπτωση είναι το Αμβούργο, στο οποίο με δημοψήφισμα αποφάσισαν οι πολίτες και επετεύχθη η επαναδημοτικοποίηση του δικτύου εκεί.
Εκείνο το οποίο πρέπει να αναλογιστούμε επίσης, είναι ότι η πρόθεση ιδιωτικοποίησης των δικτύων, έχει κάποια επιχειρήματα, που φέρουν αυτοί που τις προαναγγέλλουν. Εκτός λοιπόν, από την καλύτερη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες που δεν διασφαλίζετε, όπως δείχνει η εμπειρία της Ευρώπης την ίδια στιγμή, έχει και την μείωση των τιμών του ρεύματος, λόγω του μεγαλύτερου ανταγωνισμού.
Στην πραγματικότητα, αυτό το οποίο συνέβη στην Ευρώπη και δεν υπάρχει καμία χώρα, στην οποία να μην έχουν αυξηθεί δραματικά οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Είναι στρεβλό και εσφαλμένο να πιστεύει κανείς, ότι σε μια καλά ρυθμισμένη αγορά σε μια σωστά απελευθερωμένη αγορά, τότε θα μπορούσαμε να έχουμε σε ένα βάθος χρόνου, τιμές ηλεκτρικού ρεύματος που να πέφτουν σε ένα επίπεδο, φιλικότερο για τον καταναλωτή. Στην πραγματικότητα, όπου έχουμε μια αγορά που έχει ακολουθήσει το πιο νεοφιλελεύθερο μοντέλο, όπως είναι η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας. Αυτό το οποίο συνέβη είναι να έχουμε δραματική αύξηση, της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος και να εισηχθή και ο όρος, της ενεργειακής φτώχιας με  6.000.000 καταναλωτές, να μην μπορούν να απολαμβάνουν το αγαθό, κάτι που βλέπουμε σαν πραγματικότητα και στην Ελλάδα λίαν προσφάτως.
Εκείνο που θα πρέπει να πούμε είναι ότι, η υλοποίηση επί της ουσίας της πράξης υπουργικού συμβουλίου, θα εκτινάξει το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Το αποδεικνύει λοιπόν, η ευρωπαϊκή εμπειρία και η λειτουργία της εγχώριας αγοράς. Το 50% της αύξησης τα τελευταία χρόνια, στην τιμή του ρεύματος είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό. Το παράδειγμα της Βουλγαρίας, με την πτώση της κυβέρνησης λόγω του ακριβού ηλεκτρικού ρεύματος, δεν είναι πολύ μακριά από την ελληνική πραγματικότητα.
Η ψήφιση του σχεδίου νόμου θα είναι καταστροφική όμως όχι μόνο για το  τομέα του  ηλεκτρισμού, αλλά  συνολικά για την ελληνική οικονομία.  Δεν μπορεί να  υπάρξει αγροτική παραγωγή,  δεν μπορεί  να υπάρξει βιοτεχνία,  δεν μπορεί  να υπάρξει  βιομηχανία, εμπορική  δραστηριότητα με ακριβή ηλεκτρική ενέργεια.  Οι βιομηχανίες στην Ελλάδα στενάζουν με την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος και  αυτή δεν έχει να κάνει με το κόστος παραγωγής, έχει να κάνει από όλα τους τα πρόσθετα κόστη τα οποία δημιουργούνται μέσα στην απελευθερωμένη αγορά, στα οποία θα συμβάλει και η ιδιωτικοποίηση του δικτύου μεταφοράς. Οι βιομηχανίες στην Ευρώπη το ίδιο.
 Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι ενώθηκαν όλες οι μεγάλες βιομηχανίες της Ευρώπης για να εκθέσουν το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων τους λόγω του μεγάλου κόστους παραγωγής που διαμορφώνεται λόγω του υψηλού κόστους ηλεκτρικής ενέργειας. Η ψήφιση λοιπόν του νομοσχεδίου θα πρέπει να αναλογιστούμε τι επιπτώσεις θα έχει στην ίδια μας τη χώρα.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η ευθύνη υλοποίησης της πράξης Υπουργικού  Συμβουλίου και των δυσμενών συνεπειών τους μεταβιβάζεται επί της ουσίας σε εσάς. Να θυμηθούμε δε ότι η Δ.Ε.Η. και ο ΑΔΜΙΕ στις παρούσες συνθήκες είναι επί της ουσίας οι μόνες  εταιρείες που συνεχίζουν να κάνουν επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα σε συνεργασία με ελληνικές εταιρίες μέσα από διεθνείς μειοδοτικούς διαγωνισμούς παρέχοντας δουλειά σε χιλιάδες Έλληνες.
Ο ιδιώτης δεν δεσμεύεται σε διεθνείς διαγωνισμούς ,ούτε έχει λόγο να ενισχύσει την ελληνική επιχειρηματικότητα. Ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΙΕ και η ιδιωτικοποίηση των δικτύων δεν επιβάλλεται από καμία ευρωπαϊκή οδηγία, αφήνει όμως όπως είπαν οι συνάδελφοι προηγουμένως ελεύθερη πρόσβαση όλων των παραγωγών στο δίκτυο. Χθες αναφέρθηκε από τον κ. Υφυπουργό ότι ο δημόσιος έλεγχος διασφαλίζεται από το 34% που μεταβιβάζεται στο δημόσιο και με τη λειτουργία της ΡΑΕ. Υπο την λειτουργία και εποπτεία της ΡΑΕ όμως δημιουργήθηκαν όλες οι στρεβλώσεις της αγοράς που αύξησαν τις χρεώσεις υπέρ τρίτων, που πριμοδοτούν ιδιώτες παραγωγούς και προμηθευτές και επιτρέπουν τη δραστηριοποίησή μεσαζόντων της αγοράς όπως το παράδειγμα της Hellas Power  ή της ENERGA, που όλοι ξέρουμε πόσο επώδυνη είναι για τις τσέπες των καταναλωτών.
Έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για τη χρηματοδότηση του 35% από το ΕΣΠΑ για το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων για τη δανειοδότηση από την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων κατά 50%. Άρα ο αγοραστής δεν θα συμβάλει με ίδια κεφάλαια που είναι το ζητούμενο σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση. Θα ήθελα να τονίσω σαν παρένθεση ότι οι μεγάλες ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων της Δ.Ε.Η., 11,6 δις ευρώ που έχουν ενσωματωθεί στην περιουσία της Δ.Ε.Ι. δεν πήγαν σε κάποιο ταμείο ασφάλισης, αλλά χρησιμοποιήθηκαν για να αναπτυχθεί το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας και να επεκταθεί σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και αποτελούν επί της ουσίας την κοινωνική προσφορά των εργαζομένων της Δ.Ε.Η. στον ελληνικό λαό. Και το αναφέρω γιατί ακούστηκε αυτό χθες και είναι καλό να γνωρίζουμε τι αντιστοιχεί στην πραγματικότητα και της ίδιας της ύπαρξης του ομίλου Δ.Ε.Η. αυτή τη στιγμή.
Αν μου επιτρέπετε θα ήθελα να κάνω μια μικρή ιστορική αναφορά και τελειώνω. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής κατέστησε το 1956 τη Δ.Ε.Η. μοναδικό φορέα ηλεκτρικής ενέργειας, όταν το μοντέλο των κατακερματισμένων ιδιωτικών εταιρειών απέτυχε. Το ρεύμα ήταν πανάκριβο, το δικτύο ανεπαρκές και αναξιόπιστο. Η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή υπερασπίστηκε τη Δ.Ε.Η. στην ευρωπαϊκή επιτροπή για τους λιγνίτες ανέφερε χθες ο κ.  Μουσουρούλης. Η σημερινή κυβέρνηση εφαρμόζει το ποιο νεοφιλελεύθερο ‘θατσερικό’  μοντέλο ξεπουλώντας δημόσια περιουσία επί πινακίου φακής κόντρα ακόμα και στα πιστεύω της λαϊκής δεξιάς. Το μοντέλο αυτό το έχουμε δει και έχουμε δει και τις επιπτώσεις του στη μεγάλη Βρετανία που εφαρμόστηκε εδώ και πάρα πολλά χρόνια και για τους καταναλωτές και για τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.
 Κυρίες και κύριοι βουλευτές, το δημόσιο συμφέρον είναι πάνω από οποιαδήποτε υποτιθέμενη μνημονιακή δέσμευση. O κ. Daiselbloom αναφέρθηκε, δήλωσε λίαν προσφάτως ότι διαχειριστής συστήματος της χώρας του θα παραμείνει100% δημοσίως γιατί πρέπει το κράτος να ασκεί ισχυρό έλεγχο στις μεγάλες επενδυτικές αποφάσεις. Είναι τα ακριβή του λόγια. Ο ίδιος κύριος όμως επιβάλλει σε εμάς να απολέσουμε τη δυνατότητα να ρυθμίσουμε την ίδια μας την αγορά, να ρυθμίσουμε την παραγωγή μας. Η ιστορία της Δ.Ε.Η. ταυτίζεται με τη νεότερη ιστορία της χώρας. Δεν πωλείται η Δ.Ε.Η., πωλείται η Ελλάδα και το μέλλον των παιδιά μας.
 Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι έχουμε καταθέσει υπόμνημα και θα σας καταθέσουμε και ένα σημείωμα, μια έκθεση, η οποία δίνει μια πολύ καλή παράθεση της ιστορίας της Δ.Ε.Η. και της συμβολής της γενικότερα στην ανάπτυξη αυτού του τόπου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου