Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2014

Παρέμβαση σωματείου ΑΔΜΗΕ στην επιτροπή της Βουλής




ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ B΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
         


ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ (Αντιπρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ- ΛΑΓΗΕ): Καλησπέρα και ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Το Σωματείο μας απαρτίζεται από τους εργαζόμενους στον πρώην ΔΕΣΜΗΕ, που με τον νόμο 4001 το μεγαλύτερο κομμάτι απορροφήθηκε στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και το υπόλοιπο κομμάτι έχει μείνει στον λειτουργό αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Κυρίες και κύριοι, επιγραμματικά θα πω ότι η πώληση του ΑΔΜΗΕ και του ελληνικού συστήματος μεταφοράς είναι μια πρόταση εσφαλμένη, δεν βασίζεται σε κανένα ορθολογικό επιχείρημα, δεν τεκμηριώνεται από την ελληνική πραγματικότητα και θα έχει βλαπτικά αποτελέσματα στο σύνολο της ελληνικής βιομηχανίας ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και της ελληνικής οικονομίας. Η πώληση του ΑΔΜΗΕ δεν βοηθάει στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας ούτε θα διευκολύνει την εισαγωγή κεφαλαίων στο χώρο της ενέργειας. Παρεμπιπτόντως, η χρηματοδότηση μεγάλων έργων από τον ΑΔΜΗΕ, με το ισχύον σχήμα από κοινοτικά κονδύλια ΕΣΠΑ ή τράπεζες, όπως είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, έχει σε μεγάλο βαθμό εξασφαλιστεί ή είναι σε διαδικασία εξασφάλισης.

Τέλος, η πώληση του ΑΔΜΗΕ περιορίζει την εθνική κυριαρχία και, κατά τη γνώμη μας, είναι επικίνδυνη ακόμα και για την εθνική ασφάλεια.
Συνοπτικά αναφέρω ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2972 ήταν αυτή που δημιούργησε τον ΑΔΜΗΕ. Εδώ, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι από αυτή την Ευρωπαϊκή Οδηγία το κάθε κράτος-μέλος της Ε.Ε. μπορούσε να διαλέξει ένα από τα τρία ισοδύναμα μοντέλα, είτε το μοντέλο ISO, που ήταν το καθεστώς του προηγούμενου ΔΕΣΜΗΕ, είτε το μοντέλο ITO, όπως είναι ο ΑΔΜΗΕ – ΛΑΓΗΕ σήμερα, είτε τέλος το μοντέλο της εντελώς ξεχωριστής εταιρίας. Σε καμία περίπτωση, όμως, η Ευρωπαϊκή Οδηγία δεν επέβαλε ή δεν έβαζε όρους ότι αυτή η εταιρεία, ακόμα και η ανεξάρτητη, πρέπει να είναι ιδιωτική. Αυτό αποτυπώνεται σε μια σειρά άρθρων της Ευρωπαϊκής Οδηγίας.
Συμπερασματικά, η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ είναι μια πολιτική απόφαση και δεν σχετίζεται με την Ευρωπαϊκή Οδηγία αυτή καθεαυτή. Οι ισχυρισμοί ότι δήθεν η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ γίνεται σε εφαρμογή της Οδηγίας είναι εσφαλμένη, αυθαίρετη και παραπλανητική. Η επιλογή δε του μοντέλου ITO είναι ίσως η πιο ρεαλιστική για τα δεδομένα της χώρας, δεδομένης και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Ως μέλος ενός μεγάλου ομίλου, μπορεί να επιτύχει καλύτερη χρηματοδότηση από τράπεζες, στο βαθμό βέβαια που αυτό είναι εφικτό σήμερα με την οικονομική ασφυξία.
Τέλος, θα πω ότι το μοντέλο ITO έχει υιοθετηθεί από πολλές χώρες Γαλλία, Ελβετία, Αυστρία, με αγορές πολύ πιο ώριμες και πολύ πιο ανταγωνιστικές απ’ ότι είναι η ελληνική αγορά. Άρα και το επιχείρημα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, κατά την άποψή μας, είναι προβληματικό.
Ένα άλλο σημείο, που θέλουμε να επισημάνουμε, σχετίζεται με την ίδια τη λειτουργία του ΑΔΜΗΕ σε ό,τι αφορά το σύστημα μεταφοράς. Οι δαπάνες του ΑΔΜΗΕ καλύπτονται αποκλειστικά από τους καταναλωτές, χωρίς την παραμικρή συμμετοχή του δημοσίου. Ο ΑΔΜΗΕ δεν χρηματοδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ούτε επιβαρύνει το δημόσιο χρέος. Τα έσοδα του ΑΔΜΗΕ προέρχονται αποκλειστικά από τους καταναλωτές και, μάλιστα, με μηχανισμούς που προβλέπονται στην Ευρωπαϊκή Οδηγία και συγκεκριμένα, αν θυμάμαι καλά, στο άρθρο 26. Αυτά τα έξοδα, δηλαδή, ελέγχονται από τη ΡΑΕ και είναι απόφαση, εν πάση περιπτώσει, των Ρυθμιστικών Αρχών και δεν καθορίζονται αυθαίρετα. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει κανένα όφελος ούτε για το δημόσιο ούτε για τον καταναλωτή από την πώληση του ΑΔΜΗΕ. Η πώληση του ΑΔΜΗΕ δεν θα επιφέρει καμία απολύτως ελάφρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού ούτε θα βελτιώσει τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.



(Συνέχεια ομιλίας του κυρίου ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ, Αντιπροέδρου του Σωματείου Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ- ΛΑΓΗΕ)
Σημειώνω, δε, επιπλέον αυτά τα οποία αναφέρονται στο νομοσχέδιο, το τίμημα για την αγορά του 34% από το Ελληνικό Δημόσιο, δεν θα καταβληθεί σε ρευστό θα γίνει συμψηφισμός με το τέλος λιγνίτη από οφείλει να καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στο κράτος. Βέβαια, δεν γίνεται κουβέντα για την καταβολή αυτών που χρωστάει το κράτος στον όμιλο Δ.Ε.Η., δηλαδή, το ελληνικό δημόσιο.
Δεύτερο πράγμα. Πολύ συνοπτικά θα πω το εξής. Είναι ίσως λιγότερο γνωστό, η πραγματική λειτουργία του ΑΔΜΗΕ, ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ, στη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτή τη στιγμή η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, θα σημαίνει τον κίνδυνο κατάρρευσής τόσο της Δ.Ε.Η. όσο και των ιδιωτικών επιχειρήσεων. Και αυτό γιατί; Είναι τόσο οριακά τα πράγματα στην αγορά που ένας από αυτούς τους μηχανισμούς που έχουν στηθεί τεχνητά για να δημιουργήσουν τεχνητό ανταγωνισμό και για να μπορέσουν να την κρατήσουν όρθια εάν φύγει από τη μέση, είναι μηχανισμοί οι οποίοι επιβάλλουν την διαρκή χρηματοδότηση με αναδανεισμό διαρκώς της δημόσιας επιχείρησης της Δ.Ε.Η. για να μπορέσει η αγορά να σταθεί στα πόδια της, και ο ιδιώτης, προφανώς, αυτό το πράγμα δεν θα θέλει να το καταβάλει. Δεν θα θέλει ο ιδιώτης, δηλαδή, να εγγυηθεί την καταβολή, για παράδειγμα, των αποδεικτικών διαθεσιμότητας ισχύος που με το καθεστώς του καινούργιου θα πλησιάσει 700 € το χρόνο.
Πάρα πολύ σύντομα, και συγνώμη για την κατάχρηση του χρόνου που θα κάνω. Υπάρχει μια ολόκληρη φιλολογία σχετικά με το αν και κατά πόσο ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να επιτελέσει καινούργια έργα. Θα σας πω το εξής: Ότι μόνο το 2012, οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ σ' αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία έφτασαν τα 253 εκατ. €. Πολύ μεγάλα έργα έχουν προγραμματιστεί από τον ίδιο τον ΑΔΜΗΕ, όπως είναι η διασύνδεση των Κυκλάδων, και μάλιστα, έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Αντίστοιχη διαδικασία υπάρχει για τα έργα της Κρήτης. Δεν είναι σωστή η διατύπωση ότι με αυτό τον τρόπο, με την ιδιωτικοποίηση, θα έρθουν περισσότερα κεφάλαια, γιατί ήδη είμαστε σε έναν πάρα πολύ καλό, πιστεύω, δρόμο. Τα προβλήματα της χρεοκοπίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας,αυ σχετίζονται με σφάλματα στον ενεργειακό σχεδιασμό που έγιναν την προηγούμενη δεκαετία, και μια σειρά μηχανισμούς που τεχνικά αυτά  δημιουργήθηκαν με πολιτικές αποφάσεις, και οι οποίοι επιτάχυναν- επιδείνωσαν τη κατάσταση.
Τέλος, ένα πολύ σημαντικό, έχει να κάνει με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Είναι οξύμωρο, να παραβλέπει κανείς ότι ακόμα και σε αγορές πλήρως απελευθερωμένες και πολύ πιο ανταγωνιστικές από την ελληνική, έχουν ιδιωτικοποιηθεί οι μονάδες παραγωγής, έχει ιδιωτικοποιηθεί το σύστημα διανομής, το σύστημα μεταφοράς παραμένει στον έλεγχο των εθνικών κρατών. Και αυτό αποδεικνύει τη πραγματικά στρατηγική σημασία, και απώλεια του ελέγχου αυτού δεν θα σημάνει μόνο ότι πωλήθηκε η Δ.Ε.Η. στην κακή οικονομική συγκυρία ξεφορτωθήκαμε μία προβληματική επιχείρηση. Αφορά την απώλεια ελέγχου της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την εθνική κυβέρνηση, από το ελληνικό κράτος.
Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω πράγματα τα οποία σχετίζονται με την εθνική ανεξαρτησία και την ασφάλεια της ίδιας μας της χώρας.
Παρεμπιπτόντως, σε αυτό που ανέφερα πριν, αξίζει να αναφερθεί ότι ο σημερινός Πρόεδρος του Eurogroup ο κ. Jeroen Dijsselbloem, ως Υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας, όταν τέθηκε θέμα ιδιωτικοποίησης της αντίστοιχης εταιρίας της Ολλανδίας, της ΤΕΝΕΤ, απάντησε ότι «αυτό δεν πρόκειται να γίνει επειδή δεν εξυπηρετεί την ανάπτυξη της χώρας του». Δεν μπορούμε να παραβλέπουμε, δηλαδή, αυτή την πραγματικότητα.
Τέλος, θέλω να πω ότι η διατυμπανισόμενη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, έχει πάρα πολλά κοινά χαρακτηριστικά με το πρόγραμμα «HELIOS», του προκατόχου ΥΠΕΚΑ και νυν ταλαιπωρούμενου. Αυτό το πράγμα φανερώνει ότι, κατά την άποψή μας, ενδέχεται να παίζονται και υπερεθνικά παιχνίδια γεωστρατηγικής σημασίας για την πώληση των ηλεκτρικών δικτύων. Πέρα από το γεγονός ότι τεχνολογικά τέτοια έργα είναι πολύ αμφίβολο εάν μπορούν να υλοποιηθούν, θα θέλαμε να κάνουμε μερικές πολύ απλές ερωτήσεις: Από ποιες ΑΟΖ, αλήθεια, θα διέλθουν αυτά τα καλώδια; Ποιος και πως θα εγγυηθεί για την ασφάλειά τους;
Τέλος, πρέπει να γίνει ευρύτερα γνωστό ότι το σχέδιο αυτό, αφορά την εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από το Ισραήλ προς την Ε.Ε., ενέργεια που θα παραχθεί από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της ισραηλινής ΑΟΖ, και δεν αφορά την εξαγωγή ενέργειας από την Ελλάδα. Η υλοποίηση του έργου είναι αμφίβολη τεχνικά, ενώ, δεν είναι σίγουρο ότι θα τύχει της τελικής έγκρισης του ΕΝΤΣΟ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ενέργειας.
Για αυτούς τους παραπάνω λόγους, και συγγνώμη που κατχράστηκα τον πολύτιμο χρόνο σας, πιστεύουμε ότι η προώθηση της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ είναι μια απόφαση λανθασμένη, είναι μια πρόταση που τίθεται σε λάθος τόπο και χρόνο, θα επιβαρύνει πάρα πολύ την ήδη δύσκολη οικονομική κατάσταση, ποσό, δε, μάλλον σε μια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία σήμερα εμφανίζεται χρεοκοπημένη. Και δεν είναι χρεοκοπημένη από πολλά πράγματα: 1,3 δισ. € είναι απλήρωτοι λογαριασμοί. 300.000 νοικοκυριά χωρίς ρεύμα. Νέα παιδιά πεθαίνουν από αναθυμιάσεις, γιατί δεν μπορούν, δεν έχουν πρόσβαση να μπουν σε ένα ενεργειακό αγαθό το οποίο, πλέον, έχει γίνει απροσπέλαστο. Ποιος σοβαρός επενδυτής σε αυτό το κλίμα, θα έρθει να επενδύσει; Εκτός, εάν η πώληση γίνει  σε εξευτελιστικό τίμημα ή γίνει στα πλαίσια άλλων παιχνιδιών και γεωστρατηγικών συμφερόντων.
Ευχαριστώ πολύ την προσοχή σας, και συγνώμη για την κατάχρηση του χρόνου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου